احادیث در باب قصاص

4075

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

اى مردم! قصاص را زنده نگه داريد و حق را زنده كنيد و پراكنده نشويد و مسلمان و تسليم [حق] باشيد تا سالم بمانيد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

هان، اى مردم! جز اين نيست كه من هم مانند شما بشرى هستم و شايد كه رفتن من از ميان شما نزديك باشد. پس، اگر به آبرو يا مو يا پوست و يا مال كسى لطمه‏ای زده ام، اينك اين آبروى محمّد و مو و پوست و مال او. برخيزد و قصاص كند! و هرگز كسى از شما نگويد: من از دشمنى و كينه محمّد می‏ترسم. بدانيد كه اين دو خصلت از طبيعت من و از اخلاق من به دورند.

امام علی علیه السلام:

من چهار كلمه گفتم و خداوند در كتاب خود سخن مرا تصديق كرد… گفتم: كشتن از كشتن می‏كاهد، پس خداوند عز و جل اين آيه را نازل فرمود: «و براى شما در قصاص زندگى است».

امام علی علیه السلام:

خداوند ايمان را واجب فرمود براى پاك كردن از [آلودگى] شرك… و قصاص را، براى حفظ خون‌ها.

امام زین العابدین علیه السلام:

ـ درباره آيه: «و براى شما در قصاص زندگى است» ـ فرمود: چون اگر كسى تصميم بگيرد ديگرى را بكشد و بداند كه در اين صورت قصاص می‏شود و بدين سبب از كشتن خوددارى ورزد، هم موجب زنده ماندن كسى است كه می‏خواسته است او را بكشد و هم موجب زنده ماندن اين جنايتكارى است كه قصد آدم كشى داشته است و هم مايه زنده ماندن ديگران؛ زيرا وقتى بدانند كه قصاص واجب و لازم است از ترس قصاص جرأت آدم كشى به خود راه نمی‏دهند.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

...برای مشاهده متن کامل و ترجمه به همراه فایل صوتی اپلیکیشن رهایی را دانلود نمایید...

(توجه نمایید که صوت مورد استفاده در برنامه لزوما صوتی که با کلمات کلیدی برای آن جستجو نموده اید نمی باشد)

لینک دانلود اپلیکیشن رهایی

اپلیکیشین رهایی با طراحی ساده و در عین حال زیبا، به شما کمک می کند همیشه و همه جا به آرشیو کامل متن، ترجمه و صوت دعاها، زیارت ها، ذکرها، سوره ها، احادیث، مناجات های مشهور و پر کاربرد دسترسی داشته باشید.

ویژگی های اپلیکیشن رهایی

کلمات جستجو شده برای این مطلب: احادیث درباره قصاص، حدیث قصاص، قصاص حديث، حدیث درباره قصاص، حديث لا قصاص في العظم، صحة حديث قصاص عكاشة، شرح حديث قصاص المظالم، حدیث در مورد قصاص، حدیث پیامبر درباره قصاص، حديث لا قصاص في عظم، صحة حديث قصاص عكاشة من النبي، تخريج حديث لا قصاص في العظم، شرح حديث لا قصاص في عظم